Labels

Assessment criteria Unit 8


  1. Define sustainable development.
  2. Given a list of environmental impacts, effects and causes, establish the relationships among them.
  3. Suggest some measures to prevent the main environmental impacts:extinction of species, destruction of forests, deterioration of soil, global warming, depletion of the ozone layer.

Assessment criteria Unit 7


  1. Given a group of organisms, make a trophic web and explain what it represents.
  2. Know the trophic levels: producers, consumers (primary, secondary and tertiary) and decomposers.
  3. Explain how matter flows in an ecosystem.
  4. Explain how energy flows in an ecosystem.
  5. Define biomass and production.
  6. Know what a trophic pyramid is and its types.
  7. Given a trophic pyramid, explain it.
  8. Given some data about the organisms in an ecosystem, draw a trophic pyramid.
  9. Given a sketch of the carbon cycle, explain it.
  10. Given a sketch of the nitrogen cycle, explain it.

Assessment criteria Unit 6

  1. Define ecosystem.
  2. Define species, population, community, habitat and ecological niche.
  3. Explain environmental factors and limiting factors.
  4. Given a tolerance curve, explain it.
  5. Name the abiotic factors on land and in water and describe how they vary.
  6. Give examples of adaptations of organisms, on land and in water, to light, temperature and water.
  7. Explain the relationships among the organisms in an ecosystem and give examples.
  8. Given a growth curve, explain it.
  9. Explain what a succession is and what kinds of successions can occur.
  10. Define climax community.
  11. Define homeostasis.
  12. Explain an example of these mechanisms of self-regulation: migration and feedback in predator-prey system.

    Assessment criteria. Unit 10: The evolution of the Earth's relief


    1. Describe the stages of the Wilson cycle.
    2. State the effects of plate dynamics and the geological processes produced by them.
    3. Distinguish between endogenous and exogenous processes.
    4. Explain what magmatism consists of, the conditions required for it to take place and the geological places where it occurs.
    5. Differentiate plutonic and volcanic activity (process and characteristics of the rocks formed).
    6. Know the parts of a volcano and the material expelled by it.
    7. Explain what metamorphism consists of, the conditions required for it to take place and the geological places where it occurs.
    8. Define joint, fault, earthquake and fold.
    9. Differentiate the three types of faults.
    10. Differentiate the types of folds according to their shape and to the inclination of the axial plane.
    11. Define weathering, denudation, erosion, transportation and sedimentation.
    12. Explain how a sedimentary rock is formed (origin of sediments and diagenesis) and where they are formed.

    Excursión a Patones


    EXCURSIÓN A PATONES

    La península Ibérica puede considerarse aproximadamente dividida en dos mitades:
    - Región noroccidental, la más antigua, compuesta fundamentalmente por rocas ígneas (como el granito) y metamórficas (como el gneis y la pizarra).
    - Región suroriental, más moderna, en cuya superficie aparecen principalmente rocas sedimentarias (como calizas y areniscas).
    La provincia de Madrid está situada en la zona fronteriza entre ambas regiones geológicas ibéricas, y dentro de ella, los alrededores de Patones y el Pontón de la Oliva resultan muy apropiados para la observación de los distintos tipos de rocas característicos en ambas, así como para el estudio y disfrute de algunos de los paisajes más pintorescos de nuestra Comunidad.
    En esta excursión se van a poder ver y estudiar materiales pertenecientes al ciclo Hercínico, al ciclo Alpino y postorogénicos recientes. Durante el Paleozoico, los sedimentos depositados durante esta era se ven sometidos a la orgénia Hercínica viéndose así afectados por un metamorfismo muy intenso que llega incluso a originar granitos de anatexia, con zonas de contacto en el granito y los gneis difusas, que no permiten establecer con detalle el final de un tipo de roca y el comienzo de otro. Este metamorfismo regional disminuye al alejarnos del granito, hasta alcanzar pizarras de muy bajo grado de metamorfismo.
    A lo largo del Mesozoico, toda esta región plegada anteriormente quedó arrasada por la erosión, y durante el Cretácico superior el mar la invadió depositándose primeramente las arenas y posteriormente la serie de margas y calizas con fósiles costeros que, aunque escasos, indican su origen marino. Al final del Cretácico y durante el Paleógeno (era terciaria), el mar se retiró, depositándose yesos y arcillas yesíferas en condiciones lagunares, y areniscas en condiciones fluviales. La orogenia Alpina (Mioceno inferior), afectó a los granitos y gneis y a su cobertera del Cretácico y Paleógeno, formando grandes pliegues sobre los que inmediatamente actuó la erosión, eliminando esta cobertera en los anticlinales (como el macizo de San Pedro) y en las zonas más elevadas (como el macizo de La Cabrera y Sierra de Guadarrama).
    Los materiales post-orogénicos se depositan a partir del Mioceno medio, generalmente de forma horizontal y discordante sobre todos los anteriores. Probablemente fue a partir del comienzo de este período, cuando la Sierra de Guadarrama se levantó hasta su altura actual. Este levantamiento se produjo en forma de grandes bloques individualizados por fallas, de tal manera que topográficamente se pueden ver “escalones” según el distinto desplazamiento vertical de las fallas.

    Assessmente criteria: genetic engeneering, ecosystmes, evolution

    Genetic engineering

    1. Explain the term genetic engineering and  describe the general process.
    2. Describe the use of restriction enzymes, ligase enzymes and transfer vectors.
    3. Describe the main techniques in genetic engineering and their applications:
      1. Recombinant DNA.
      2. PCR.
      3. DNA sequencing.
      4. Cloning.

    Ecosystems

    1. Define ecosystem
    2. Define habitat and ecological niche.
    3. Given a tolerance curve, explain it.
    4. Name the abiotic factors on land and in water and describe how they vary.
    5. Give examples of adaptations of organisms, on land and in water, to light, temperature and water.
    6. Explain the relationships among the organisms in an ecosystem (intraspecific and interspecific) and give examples.
    7. Explain what a succession is and what kinds of successions can occur.
       8. Define homeostasis.
      9. Explain an example of these mechanisms of self-regulation: migration and feedback in predator-prey system.
       
    Evolution
    1. Know proofs of evolution. Be capable of comparing lamarckism, darwinism and neo darwinism. Be capable of differentiating the characteristics between the three theories.
    2. Understand the mechanisms of evolution (selection and adaptation via mutations). Be capable of establishing the relationship between gradualism and punctuated equilibrium. 
    3. Be able to interpret a phylogenetic tree (apperance and extinction of species and where the common ancestor is). 
    4. Be capable of recognizing and describing the two phases of hominization.   

    Proyecto estudiante de 2º de bachillerato

    Un alumno de 2º de bachillerato está haciendo un proyecto para el que necesita saber vuestra opinión/conocimientos sobre "Antibióticos y resistencia". Necesita que contesten a la encuesta un gran número de personas de todas las edades. Muchas gracias por colaborar.